5. osztály

A készült PPT-ekhez képeket a tankönyv képeiből használtam fel https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/OH-DIG03TA__teljes.pdf  , valamint https://pixabay.com/  oldalról

Digitális kultúra 5. osztály

Nálam a témakörök felcserélődtek (alkalmazkodva a diákokhoz, az iskola profiljához és a Témahetekhez), de irányadónak elfogadtam az OH által javasolt tanmenetet.

1. Informatika terem rendje, balesetvédelem, tűzvédelem, eszközök biztonságos használata

A terem szabályainak ismerete. Az eszközök helyes alkalmazásának elsajátítása. Személyes és társas kompetenciák fejlesztése.   

IV. A digitális eszközök használata

Tanulási eredmények a szakasz végére: célszerűen választ a feladat megoldásához használható informatikai eszközök közül; önállóan használja az operációs rendszer felhasználói felületét; önállóan kezeli az operációs rendszer mappáit, fájljait és a felhőszolgáltatásokat; használja a digitális hálózatok alapszolgáltatásait. A témakör tanulása eredményeként a tanuló: önállóan kezeli az operációs rendszer mappáit, fájljait és a felhőszolgáltatásokat; az informatikai eszközöket önállóan használja, a tipikus felhasználói hibákat elkerüli, és elhárítja az egyszerűbb felhasználói szintű hibákat;értelmezi az informatikai eszközöket működtető szoftverek hibajelzéseit, és azokról beszámol. Fejlesztési feladatok és ismeretek: Az informatikai eszközök egészségre gyakorolt hatásai. Az informatikai eszközök működési elveinek megismerése és használata. Az informatikai eszközök be- és kiviteli perifériái, a háttértárak, továbbá a kommunikációs eszközök. A felhasználás szempontjából fontos működési elvek és paraméterek. Az informatikai eszközök, mobileszközök operációs rendszerei. Tudatos felhasználói magatartás erősítése, a felelős eszközhasználat kialakítása, tudatosítása; etikus információkezelés. Felhőszolgáltatások igénybevétele, felhasználási területei, virtuális személyiség és a hozzá tartozó jogosultságok szerepe, kezelése. Állományok tárolása, kezelése és megosztása a felhőben.

 1 . A számítógépek és főbb alkatrészeik

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/fejezet_04_fejezetnyito

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_04_001 

Fogalmak:   Mire használunk számítógépeket? Processzor, mag, órajel, memória, gigabájt, alaplap, háttértár, perifériák

SZ.gép részei /Perifériák

Háttértárral kapcsolatos feladatok

Háttértárak csoportosítása: https://wordwall.net/hu/resource/290192/h%C3%A1tt%C3%A9rt%C3%A1rak 

Párosító - háttértárak: https://learningapps.org/1760224 

Háttértárak - párkereső: https://learningapps.org/7926908    

2. Programok, operációs rendszerek, fájlok és mappák

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_04_002 

Fogalmak: program, operációs rendszer, alkalmazás indítása, bootolás, fájl, kiterjesztés, mappa

III. e-Világ és online kommunikáció

Tanulási eredmények szakasz végére: ismeri, használja az elektronikus kommunikáció lehetőségeit, a családi és az iskolai környezetének elektronikus szolgáltatásait; ismeri és betartja az elektronikus kommunikációs szabályokat. A témakör tanulása eredményeként a tanuló: tisztában van a hálózatokat és a személyes információkat érintő fenyegetésekkel, alkalmazza az adatok védelmét biztosító lehetőségeket; önállóan kezeli az operációs rendszer mappáit, fájljait és a felhőszolgáltatásokat. Fejlesztési feladatok és ismeretek: Online kommunikációs csatornák önálló használata, online kapcsolattartás. Etikus és hatékony online kommunikáció a csoportmunka érdekében. Online identitás védelmében teendő lépések, használható eszközök. Adattárolás és -megosztás felhőszolgáltatások használatával.

 3. Információs társadalom

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_03_001 

Fogalmak: e-Világ, információs társadalom, hálózat, internet, domainnév és felépítése, böngészőprogram, digitális eszközök

Fogalmak: e-mail, e-mail fiók részei, e-mail-cím és felépítése, személyes e-mail, hivatalos e-mail

5-6.  Keresés a világhálón

Fogalmak: keresőoldal, kulcsszavas keresés, adatbázis

Fogalmak: speciális keresés, felhasználási jog, hivatkozás, online térkép, web2.0


 7. A virtuális személyiség

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_03_003 

Fogalmak:  virtuális személyiség, nyilvános adat, személyes adat, adatbiztonság, adatvédelem, digitális lábnyom

https://avatarmaker.com/ - saját avatár elkészítése

Bevezető: https://www.youtube.com/watch?v=In1fI7lL0wU     

Digitális apróláb teszt:  https://www.nkp.hu/tankonyv/informatika_6/lecke_02_007   

Fogalmak: közösségi oldal, internetes zaklatás, bántalmazás, chat

Fogalmak: felhőszolgáltatás, tárhely, feltöltés, megosztás, adattárolás, megosztás

10. Rendszerezés, összefoglalás: Egyszerű és komplex feladat megoldása, ellenőrzése.

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_03_007 

II. Bemutatókészítés

Tanulási eredmények szakasz végére:egy adott feladat kapcsán önállóan hoz létre szöveges vagy multimédiás dokumentumokat; ismeri és tudatosan alkalmazza a szöveges és multimédiás dokumentum készítése során a szöveg formázására, tipográfiájára vonatkozó alapelveket; etikus módon használja fel az információforrásokat, tisztában van a hivatkozás szabályaival. A témakör tanulása eredményeként a tanuló: ismeri a prezentációkészítés alapszabályait, és azokat alkalmazza; a tartalomnak megfelelően alakítja ki a szöveges vagy a multimédiás dokumentum szerkezetét, illeszti be, helyezi el és formázza meg a szükséges objektumokat. Fejlesztési feladatok és ismeretek: Szöveget, képet tartalmazó prezentáció létrehozása, formázása, paramétereinek beállítása. Feladatleírás, illetve minta alapján prezentáció szerkesztése. Bemutatószerkesztési alapelvek. A bemutató objektumaira animációk beállítása. Iskolai, hétköznapi problémák közös megoldása, a csoportmunka támogatása. Az információforrások etikus felhasználásának kérdései. 

11. Első bemutatónk

Fogalmak: Bemutató, felbontás, képpont, képek keresése

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_02_001  

1. feladat: (tk.37.o.) Készítsünk néhány diából álló bemutatót városunkról, kedvenc állatunkról vagy filmhősünkről! Töltsünk le nagy képeket az internetről www.pixabay.com , és szúrjuk be őket úgy a bemutatóba, hogy ott is minél nagyobbak legyenek! Amikor a képek nagyságát állítjuk, figyeljünk rá, hogy el ne torzuljanak! 

12-13. Képeket kísérő szövegek

Fogalmak: Szövegdoboz. Szöveg láthatósága, olvashatósága és mennyisége. Betűtípus, betűszín, háttérszín. A szöveg igazítása

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_02_002 

Feladat: (tk 40. - Magyar kutyafajták, SNI/BTMN: tk.41. - A szél)


1. Az első diára helyezzük el a puli képét úgy, hogy kitöltse a diát! A kép nagyságának beállításakor soha ne torzuljon a kép! Ha a puli lábaiból csak egy kicsi lóg le, akkor az az érzése van a nézőnek, hogy a készítő figyelmetlen volt. Állítsuk be a puli képét úgy, hogy a lábak ne is látsszanak!

2. A második diára helyezzük el a vizsla képét úgy, hogy kitöltse a diát! A vizslából ne lógjon le semmi, és legyen kényelmes távolság a vizsla és a dia széle között!

3. Készítsük el a Puli feliratot! a. Szúrjunk be szövegdobozt! b. Írjuk bele, hogy "Puli"! c. Állítsunk be jól látható méretű betűket (ha van rá mód, lépjünk hátra, és nézzük meg, hogy pár lépésről kényelmesen olvasható-e a felirat)! d. Válasszunk jól olvasható betűtípust! e. A szövegdoboznak állítsunk fekete hátteret és átlátszóságot! f. Állítsunk be fehér betűszínt!

4. A szövegdobozt másoljuk át a második diára! (Így egyforma lesz a betűtípus, -méret és -szín.) Írjuk át benne a feliratot "Vizslá"-ra!

14-15. Rajzok a bemutatóban

Fogalmak: Rasztergrafika, vektorgrafika. Tükrözés, forgatás


16-17.: Animációk

Fogalmak:  Animációk, sorrend, animációk beállítása, lejátszás automatizálása. Az animációk szerepe

18-19. Bemutatók fényképrészletekkel

Fogalmak: Képek vágása. Motívumok. Átlátszóság. Színegyezőség szerinti vágás. A képek sorrendje

20. Bemutató készítése saját fotókból /  Gyakorlat - készítsünk kvízjátékot! A kvízjátékok szerkezete

Iskolai képek készítése, letöltésea szgépre, majd a fotókból egy kis animációs kisfilm készítése zenével.

Kahoot / Google Kvíz

21-22. Animációk, mozgásvonalak / Bemutatókészítés másik programmal. Google Drive, https://www.genial.ly

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_02_006 

Algoritmizálás, programozás

Tanulási eredmények szakasz végére: érti, hogyan történik az egyszerű algoritmusok végrehajtása a digitális eszközökön; egyszerű algoritmusokat elemez és készít; ismeri a kódolás eszközeit; adatokat kezel a programozás eszközeivel. A témakör tanulása eredményeként a tanuló: megkülönbözteti, kezeli és használja az elemi adatokat; ismeri és tanári segítséggel használja a blokkprogramozás alapvető építőelemeit; ismeri és használja a programozási környezet alapvető eszközeit; a probléma megoldásához vezérlési szerkezetet (szekvencia, elágazás és ciklus) alkalmaz a tanult blokkprogramozási nyelven; tapasztalatokkal rendelkezik az eseményvezérlésről; mozgásokat vezérel szimulált vagy valós környezetben. Fejlesztési feladatok és ismeretek: Hétköznapi tevékenységek és információáramlási folyamatok algoritmusának elemzése, tervezése. A problémamegoldáshoz tartozó algoritmuselemek megismerése; algoritmus leírásának módja. Nem számítógéppel megoldandó feladatok algoritmizálása. Az algoritmus végrehajtásához szükséges adatok és az eredmények kapcsolata. Szekvencia, elágazások és ciklusok; egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. A programozás építőkockáiSzámok és szöve. ges adatok. A vezérlési szerkezetek megfelelői egy programozási környezetben. Elágazások, feltételek kezelése; többirányú elágazás; ciklusok fajtái. Animáció, grafika programozása. A program megtervezése, kódolása. Tesztelés, elemzés. 

Robotika 

Tanulási eredmények: ismeri és használja a blokkprogramozás alapvető építőelemeit, adatokat gyűjt szenzorok segítségével; mozgásokat vezérel szimulált vagy valós környezetben. A témakör tanulása eredményeként a tanuló: ismeri és használja a blokkprogramozás alapvető építőelemeit. Fejlesztési feladatok és ismeretek: az algoritmikus gondolkodás fejlesztése, algoritmus készítése lépésekre bontással, algoritmusok megvalósítása, modellezése egyszerű eszközök segítségével, a gyakorlati életből vett egyszerű problémák megoldása algoritmusok segítségével, robotvezérlési alapfogalmak. Szenzorok, robotok vezérlésének kódolása blokkprogramozással. Az együttműködési készség fejlesztése csoportos feladatmegoldások és projektmunkák során. 

 23. Bevezetés a robotikába

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_001 

Fogalmak: Robot, robotgenerációk, szenzor, érzékelés, döntés, cselekvés.

Forrás: tk. 7-9

24. Készítsünk algoritmust!

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_002 

Forrás:  Virtuális robot, robotszimulációs környezet, robot vezérlése, utasítás, algoritmus, mondatszerű leírás, folyamatábra, szekvencia

Algoritmus eljátszása, személyes élmények szerzése. Unplugged

Algoritmus készítő: https://app.diagrams.net/ 

25. Ismerkedés a blokk programozási környezettel

Fogalmak: Blokk, blokkprogramozási környezet, programozás, munkaterület/kódterület, blokkok kategóriái, műveletek blokkokkal, program végrehajtása, futtatása, tesztelés, elemzés, hibajavítás, program mentése, betöltése, szereplő alakjának (jelmez) beállítása, háttérkép beállítása.

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_003 

 26-27. A virtuális robot vezérlése blokkprogramozási környezetben. Gyakorlás.

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_004 

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_005   

Fogalmak: Kódolás, programozás, paraméter, vezérlés

28. A robot irányítása utasítások segítségével. Gyakorlás

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_006 

Fogalmak: Főprogram, útvonalrajzolás, ciklus, ciklusmag, számlálós ciklus, végtelen ciklus, feltételes ciklus

32. -33. Programozzunk micro:biteket! Használjuk az érzékelőket! Játék készítése. Gyakorlás

Fogalmak: Gesztusok, változók, Elágazás, egyszerű elágazás, többirányú elágazás

https://www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_013 

35-36. Témahetek

CodeWeek, DTH

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el